Wednesday, October 18, 2006

DE NIEUWE TEEF-STANDAARD

MERYL STREEP is een van de allerbeste actrices van onze tijd. Punt !

Nou, ja ík vind haar eigenlijk wel heel erg cool en tof. Dat ze inmiddels wereldrecordhouder Oscargenomineerde actrice is weet natuurlijk iedereen; en datzelfde wereldrecord zal ze ongetwijfeld dit jaar scherper stellen want ze heeft weer eens twee personages neergezet die iedereen, maar vooral de Oscarstemgerechtigden, kunnen bekoren.
Het zal nog tot december duren voor dat we van Meryl kunnen genieten in de rol van een van de twee zingende zusjes Johnson in Robert Altman’s erg fijne film A PRAIRIE HOME COMAPNION; maar halverwege oktober gaat de film THE DEVIL WEARS PRADA hier ten lande in première ( voor nog meer informatie zie PREVIEW.NL ).

TDWP is uitgerekend een film waarin Streep helemaal loos kan gaan. Ze deinst er niet voor terug zich uiterst kwetsbaar op te stellen. Bijvoorbeeld in een scène, in zo’n opulente Parijse hotelsuite waarin ze gedrapeerd op een sofa, zonder make-up, met opgezwollen ogen er echt oud en breekbaar zit te zijn en een van de mooiste en delicaatste momenten van de film speelt. Ik heb zelfs het vermoeden dat ze ouder, vermoeider en valer is opgemaakt, maar dat kan wishful thinking zijn ! Mijn heldin wordt niet oud(er)....!

Waarom ben ik van dat ene moment nu zo onder de indruk ?
Haar rol als Miranda Priestly de veeleisende tot in de puntjes gekleede en opgemaakte chief editor van RUNWAY -het grootste; het dikste; het invloedrijkste modeblad uit New York- is een duivelse rol ! Het woord kreng dekt bij lange na niet de lading. Als we aannemen dat in films en boeken de “zaken” extra worden aangezet en er slechts 50% van waar is, dan nog is de echte mevrouw Anna Wintour (chief editor van de Amerikaanse VOGUE op wiens strapatsen THE DEVIL WEARS PRADA is gebaseerd) de spreekwoordelijke duivel.
Dat immense verschil; van dat ene moment van zeer kwetsbare oudere verlaten vrouw tot dat ongenaakbare carrièrewijf; mijn Meryl kan dat !

La Streep moet zich kostelijk geamuseerd hebben om dit bigger than life personage neer te zetten Schijnbaar moeiteloos heeft ze de bitchknop om kunnen zetten en met dit karakter een filmheldin neergezet die als de nieuwe teefstandaard kan worden gebruikt.

Norma Desmond en Cruella De Vil eat your heart out.


Jac. Goderie

0 Comments:

Post a Comment

<< Home